Danmarkshistorisk: Kim Larsen leverer sang til reklamefilm
Dato: 9. november 2011

For første gang nogensinde har Kim Larsen givet tilladelse til, at en af hans sange benyttes i en reklamefilm.

I morgen, torsdag 10. november 2011, har en biografreklame for Peter Øvig Knudsens nye bog, Hippie 1, premiere i udvalgte biografer over hele landet. Filmen viser glade klip fra den første Thylejr i sommeren 1970, og billederne ledsages af Kim Larsens sang De Fjorten Astronauter fra hans 1973-album Værsgo’.

Det er første gang, at Kim Larsen har tilladt, at et af numrene fra den kanoniserede Værsgo’ må benyttes i en reklamefilm – og på en opsamlingsplade. Sangen om de fjorten astronauter, som er landet på en fjern planet – ”Sig mig så, hvordan den er? Den er rød som et kirsebær” – indgår nemlig også på den dobbelt-cd med fyrre Hippie-Hits, der er udkommet samtidig med bogen.

»Kim Larsen er min ungdoms store idol, og derfor var jeg temmelig nervøs, da jeg skulle til Odense for at interviewe ham om hans oplevelser i hippietiden«, fortæller Peter Øvig Knudsen og fortsætter:

»Men Kim Larsen fortalte åbenhjertigt om at blive smittet med gonorré i Thylejren, efter at Gasolin havde optrådt, og om den første gang, det lykkedes ham at blive skæv ved hjælp af den berygtede ’Congo-pot’. Siden rettede den gamle skolelærer kun stavefejl i mit manuskript. Da jeg for nogle uger siden ringede for at spørge, om vi måtte bruge De Fjorten Astronauter i vores reklamefilm, var der heller ingen problemer. Det gjorde os meget lykkelige, fordi både teksten, melodien og Kim Larsens stemme inkarnerer det bedste af hippiestemningen«.

Sammen med en anden af hippietidens centrale musikere, Tømrer-Claus, har Peter Øvig også skabt landets første dokumentariske lydbog med næsten seksten timers nykomponeret musik.

»Det er umuligt at skille hippie fra det musikalske, og derfor har det fra begyndelsen været et stort ønske for mig at integrere musikken i oplevelsen af min bog«, siger Peter Øvig.

Bogen Hippie udgives af Gyldendal, mens lydbog, Hippie-Hits og de digitale udgaver af bogen udgives af Hippieselskabet Aps.

Biografreklamen kan allerede i dag ses på Hippieselskabets website www.hippienu.dk

Med venlig hilsen

Gyldendal

For yderligere information kontakt:

Nanaki Bonfils, 27 59 15 29

Tilmeld nyhedsbrev

E-mail